איך נתכנן אסטרטגיה עסקית לשנת העבודה החדשה?
איך שלא נסתכל על זה, השנה הקרובה תהיה שנה מאתגרת. המצב בכלכלה העולמית לא מבשר טובות, סביר להניח שנפגוש מציאות עסקית מאתגרת יותר מזו של שנת 2022. מה אנחנו יכולים לעשות כדי להבטיח שהפעילות שלנו תפגע בצורה מיזערית ככל שניתן? התשובה מתכנסת לאסטרטגיה. כאשר המצב הופך למורכב וקשה יותר, נוכל לראות למי יש אסטרטגיה, ומי פועל בשליפה מהמותן. אם אתם שומרים באופן עקבי על התנהלות נכונה, אתם אמורים לצלוח גם את האתגרים של שנת 2023.
על אסטרטגיה באופן כללי
בהרצאה שלי בנושא אסטרטגיה עסקית לשנת העבודה החדשה, אני מסביר שיותר מכל דבר אחר, אסטרטגיה זו היכולת שלנו להגיד לא. להגיד לא ללקוחות לא נכונים, להגיד לא לפיתוח מוצרים לא רלוונטיים, להגיד לא להזדמנויות עסקיות מפוקפקות שלא יקדמו אותנו. זה אולי נשמע קל, אבל בפועל זו אחת המשימות הקשות. יחד עם החובה שלנו לדעת למי ומתי להגיד לא, עלינו לענות על השאלה ״במה אנחנו הכי חזקים״? מה הופך אותנו לאטקרטיביים עבור הלקוחות שלנו? הלקוחות הקיימים ואלו שאנו רוצים שיהיו לקוחות שלנו בעתיד. כאשר הם חושבים עלינו, האם הם מבינים מה הערך המוסף שאנו מעניקים להם? כזה שהמתחרים לא מסוגלים לתת?
יתרון תחרותי
כדי שנמשיך ונשגשג גם בתקופה מאתגרת, אנחנו חייבים לדעת מה היתרון התחרותי שלנו? האם אנו מסוגלים לפעול בצורה מהירה, לקבל החלטות נכונות, לגלות גמישות ויכולת לנצל הזדמנויות, וכל זאת טוב יותר מהמתחרים? כדי להיות תחרותיים, אנחנו חייבים להבטיח שיש לנו יכולת לפעול מבחינת משאבים פנויים. אנו עומדים בפני תקופה מאתגרת ולכן ההחלטות שלנו צריכות להיות מדויקות הרבה יותר. עלינו לשמר את יכולות הליבה שלנו, להפטר מיוזמות מיותרות, ממהלכים (גם שיווקיים) שאינם מחזירים לנו תמורה כפי שאנו מצפים. עלינו לרכז את משאבינו במה שאנו יודעים לעשות הכי טוב, ולשכלל את זה עוד יותר.
ניצול הזדמנויות
כדאי שניישם את אימרתו של צ׳רצ׳יל ״לא כדאי לבזבז משבר טוב״. צלחנו את משבר הקורונה. למדנו ממנו, התפתחנו, אנחנו יודעים שנוכל לעמוד בפני משברים. יחד עם האתגרים בכלכלה העולמית, אנו נצבים בפני שפע הזדמנויות. ברמה הטקטית, בדקו האם יש אפשרות לפעילות במקומות בהם המתחרים נחלשו? האם יש קהלים חדשים, אזורים גיאוגרפיים, כל הזדמנות לשפר עמדות על חשבון מתחרה. ברמה הגלובלית, העולם הדיגיטלי עובר מהפכה משבשת. מהפכות כאלו התרחשו פעמים בודדות בהיסטוריה הדיגיטלית. הבינה המלאכותית אשר הופכת לחלק בלתי נפרד מחיינו שקולה לחשיפתנו לכלים כמו דפדפן האינטרנט בראשית שנות התשעים, מנועי חיפוש לקראת שנות האלפיים, והטלפונים החכמים החל משנת 2007. כל אחד מאיתנו צריך לבחון אם וכיצד ניתן ליישם את כלי הבינה המלאכותית ולתרגם אותם ליתרון תחרותי עבורנו. אני ממליץ לכולכם לשאול את ChatGPT שאלות הקשורות לעסקים שלכם, יש סיכוי שתופתעו לטובה מהתשובות שתקבלו (התוצאות טובות יותר כאשר מתקשרים עם הבוט באנגלית).
להבין את הלקוחות
סביר להניח שאנו נראה שינוי בהתנהגות הלקוחות. לקוחות מתנהגים בצורה שונה במציאות של מיתון. עלינו להתאים את עצמנו לצרכים ולרצונות של הלקוחות בתקופה הקרובה. אולי כדאי שנעשה התאמות במוצרים שלנו, בחבילות שאנחנו מציעים. על מנת שנשאר רלוונטיים עלינו ליישם חדשנות בעסקים שלנו. למה זקוקים הלקוחות במציאות החדשה? האם נוכל להציע פיתרון טוב מזה שאנו מציעים היום? אילו יכולות נדרשות מאיתנו כדי לספק את הפיתרון הטוב ביותר ללקוחות? הלקוחות הם בליבת האסטרטגיה העסקית שלנו. סמנו בצורה מדויקת למי אתם פונים. ככל שתטיבו להכיר את הלקוחות, כך תוכלו לשכלל את ההצעה העסקית עבורם. תוודאו שהבידול שלכם עדיין תקף ואתם אכן הבחירה המוצלחת ביותר של הלקוחות שלכם.
מה עושים?
אמנם נראה שאנו נכנסים לשנה מורכבת שתתאפיין במיתון, אך זו בדיוק המציאות המאפשרת שינוי. יחד עם התמקדות ביכולות הליבה שלנו, כולנו יכולים לנצל הזדמנויות חדשות. השנה הקרובה תציג בפנינו חברות שיצמחו וישגשגו ויהיו כאלו שיחלשו. אנחנו לא שולטים במרכיבים רבים של ״שדה הקרב״ של העסקים. אנחנו לא יכולים לזרז את סיום המלחמה באוקראינה, אנחנו לא יכולים לשנות את המצב בשווקים העולמיים. אנחנו חייבים לפעול במקומות אותם אנחנו יכולים לקדם! איך מפתחים אסטרטגיה תחרותית וחדשנות בסביבה מאתגרת? אתם מוזמנים לבדוק את ההרצאה שלי חדשנות ועסקים בעידן הבינה המלאכותית. אמנם נראה שאנו עומדים בפני אתגר, אך בעזרת תכנון נכון, החלטות נכונות, נוכל לצלוח את התקופה הקרובה ולצפות לחזרה לשגרה בסיום המשבר בכלכלה העולמית.
לסיכום
- תמשיכו לחזק את יכולות הליבה שלכם! תשאלו את עצמכם במה אתם חזקים? וחזקו את זה עוד יותר.
- מפו את הלקוחות שלכם, השקיעו בלקוחות הטובים ותדאגו לכך שאתם לא מוכווני עסקה, או סגירת עסקה, אלא, בניית מערכות יחסים לטווח הארוך. אתם לא רוצים עסקה, אתם רוצים מערכות יחסים שיניבו עוד ועוד עסקאות.
- בידקו את הבידול שלכם, תוודאו שאתם עדיין הבחירה הטובה ביותר עבור הלקוחות
- חדשנות, חדשנות, חדשנות