תובנות של מרצה לחברות בנושא מודיעין עסקי
התחרות היא חלק בלתי נפרד מכל פעילות עסקית. אם אתם חושבים שאין לכם מתחרים, בדקו שוב. מקובל לחלק את המודיעין בתחום העסקים לשני חלקים: מודיעין עסקי, אוסף כלים המאפשרים לנו להביט פנימה ולנתח את הפעילות העסקית שלנו לטובת שיפור קבלת ההחלטות. מודיעין תחרותי, טכניקות איסוף וניתוח מידע לטובת הבנת הסביבה התחרותית. כדי שנבין בצורה טובה יותר את החלוקה בין התחומים, ניתן לפלח את אזורי הפעילות באופן הבא.
מודיעין עסקי:
- זיהוי מגמות בהתנהגות הלקוחות.
- מעקב אחר שימוש במוצרים.
- התרעה מוקדמת לגבי חוסר שביעות רצון של לקוחות למוצרים שלנו.
- מציאת תקלות ואתגרים בלתי מוכרים בפעילות העסקית השוטפת.
מודיעין תחרותי:
- זיהוי נכון של המתחרים השונים ורמות האיום של כל מתחרה
- מעקב שוטף אחר פעילות המתחרים, דרך המידע הגלוי ברשת
- ניתוח מגמות ושינויים בשוק
- הפקת תובנות לגבי השפעת הטכנולוגיה לגבי המשך הפעילות העסקית
שילוב של השניים, מודיעין עסקי ומודיעין תחרותי יתן למקבלי ההחלטות בארגון כלי חשוב מאין כמוהו לקבל החלטות אסטרטגיות. כמרצה לחברות בתחום המודיעין העסקי והמודיעין התחרותי, וכיועץ בתחום, ראיתי פעמים רבות כיצד שימוש נבון בכלים סייע בקבלת החלטות עסקיות קריטיות. לדוגמה, חברה אשר זיהתה ירידה בביקוש לקבוצת מוצרים מסויימת הפעילה קמפיין איסוף מידע לטובת הבנת דרישות קהל היעד. בסיום הקמפיין קיבלנו תמונה ברורה לגבי אילו מוצרים יהיו אטרקטיביים לאילו קהלי יעד. תוצר המחקר המודיעיני שימש להפקת תכנים שיווקיים חדשים שקידמו את מכירתם של המוצרים החדשים.
כלי המודיעין בעסקים
ישנם כלים המאפשרים קבלת תמונת מצב נכונה ככל שניתן. אין זה עניין של מה בכך, בעידן המידע, שפע המידע עלול לבלבל ולגרום לאתגרים בקבלת ההחלטות. בסופו של דבר, ראייה נכונה של הסביבה העסקית תאפשר פעילות עסקית נכונה, והגדלת הרווחים.
לצורך יישום תפיסת המודיעין בעסקים יש לשלב את התפיסה כחלק בלתי נפרד מפעילות החברה / ארגון. לשמחתנו, בעידן הדיגיטלי, ירדו מאוד המחסומים המאפשרים איסוף מידע ממקורות גלויים. ישנם שפע כלים המאפשרים מדידה, ניתוח וקבלת החלטות מבוססות דאטה. תובנות המופקות מפעילות מודיעינית נכונה קריטיות לצורך יצירת / שמירת הבידול ולטובת הבטחת המשכיות הפעילות העסקית המוצלחת.
מדוע המודיעין בעסקים כל כך חשוב
כמרצה לחברות בתחום, פגשתי פעמים רבות מקבלי החלטות שכלל לא הכירו את המתחרים. מעבר לכך, פגשתי מנהלים רבים שהחזיקו בתפיסת עולם לא נכונה, כאלו אשר נפלו בפח ההטיה הקוגנטיבית שבה החזיקו. לצערי, קל מאוד להחזיק בתפיסות עולם שגויות בעסקים. לדוגמה, מנהל המאמין כי הלקוח שלו הוא לקוח שבוי והוא ימשיך לעבוד איתו בכל תנאי. מנהל כזה בטוח שהמוצר שלו הוא הטוב ביותר, ואין סיכוי שהמתחרה ומוצריו עלולים להוות תחרות. ראייה מודעינית תעזור למנהל כזה לראות את ״הצד השני״ ולהסיר את ערפל ההטיות המסוכן. אנו חיים בעידן תחרותי, בסביבה תחרותית עזה ביותר. כדאי להצליח ולהתקדם בצורה נכונה, כדאי ליישם את הטכניקות של המודיעין העסקי / תחרותי.
להרצאה בנושא לחצו כאן