• EN
  • מודיעין עסקי ויתרון תחרותי

    מודיעין עסקי, למה זה חשוב?

    בעלי עסקים רבים מקדישים את עיקר זמנם לייצור, למוצר, ולא מעניקים את תשומת הלב הראויה לאלמנטים חשובים העוטפים את הפעילות העסקית השוטפת. מרכיבים כמו: אסטרטגיה, שיווק, ומודיעין עסקי, הנתפסים כחשובים פחות בהשוואה לשגרת היומיום. לעיתים קרובות מוצאים את עצמם עסקים קטנים כגדולים מופתעים נוכח מציאות שהשתנתה ״מתחת לאף״, או, מכך שפספסו הזדמנות שהייתה יכולה להעניק להם יתרון תחרותי.

    מדוע חשוב שנבין וניישם את עקרונות המודיעין העסקי? אם אתם נדרשים לקבל החלטות, אם יש לכם מתחרים, כדאי שתהיה לכם תפיסה ברורה לאופן שבו אתם משלבים מודיעין בפעילות העסקית שלכם. סביר להניח כי אם נהיה חשופים למידע רב ככל שניתן לגבי הסביבה התחרותית שלנו, כך נוכל לקבל החלטות טובות יותר, לנצל הזדמנויות, ונמנע משגיאות.

    מהו בדיוק המודיעין העסקי? מדובר בכלי לבירור המציאות העסקית תחרותית. תהליך זה מתרחש כאשר אוספים מידע ממקורות שונים (בעיקר ברשת) ולאחר מכן מעריכים את המידע. מדוע אנו עושים זאת? כדאי לשפר את תהליך קבלת ההחלטות שלנו. בימים עברו היה המודיעין כלי מורכב לשימוש, שהיה בשירות גופים גדולים, כמו מדינות ותאגידים. היום, בזכות הרשת, לכולנו גישה לכלים מודיעיניים מהמעלה הראשונה ורובם חינמיים. ישנם שפע כלים ממשפחת גוגל שיעזרו לנו לאסוף מידע רב לגבי התחרות. החל ממנוע החיפוש עצמו דרך הווריאציות השונות של כלי גוגל Trends, מנועי החיפוש בתוך הרשתות החברתיות ועוד.

    איך אוספים מודיעין תחרותי ברשת?

    בצעו חיפוש בגוגל לגבי שמות המוצרים שלכם או של המתחרים, תבדקו מי נמצא במקומות הראשונים, כנראה שאלו המתחרים הישירים שלכם. קחו את הרשימה הזו של המתחרים שמצאתם והשתמשו בה לטובת חיפושים דומים במנועי החיפוש של הרשתות החברתיות: פייסבוק, אינסטגרם, לינקדאין, יוטיוב, וכו׳. בדקו מה ניתן ללמוד מניתוח האתרים ומהפעילות שלהם ברשתות החברתיות? האם ניתן ללמוד על תמחור, שיתופי פעולה, על הזדמנויות שהם מתכננים לנצל? תוך כדי שאתם בודקים את האתרים של המתחרים, שימו לב מה הם מדגישים, תוכלו ללמוד על החוזקות שלהם והדברים שהם רוצים להבליט. באותה נשימה, בדקו מה הם מנסים להסתיר, מה הם מנסים להצניע, אולי תוכלו לזהות חולשות של המתחרים, אותם תוכלו לנצל.

    מתוך ניתוח הפעילות של המתחרים ברשת, תוכלו ללמוד מה עובד ומה פחות מצליח מבחינת התוכן שהמתחרים משתמשים בו. לדוגמה, אם המתחרים שלכם מציגים מוצרים חדשים, אם הם מפיצים מדריכים לגבי אופן השימוש במוצרים. אחד הנושאים החשובים ביותר הוא מילות מפתח. מהן המילים בהן משתמשים המתחרים לצורך קידום בגוגל? באילו תיוגים הם נעזרים ברשתות החברתיות (אינסטגרם, יוטיוב) אולי תוכלו ליישם בעצמכם חלק מהפעולות שמבצעים המתחרים? כיצד מגיבים הלקוחות ברשתות החברתיות לפעילות המתחרים? בהתאם לתגובות הלקוחות תוכלו לקבל החלטות לגבי הפעילות השיווקית שלכם.

    חשיבות ההפתעה

    במקרים רבים עוסק המודיעין בהפתעה. ההפתעה יכולה להוות מכפיל כוח שיתרום להצלחה, והיא יכולה להיות הסיבה לכישלון. אתם רוצים להיות בצד המפתיע, ולא בצד המופתע. ויותר מכל דבר אחר, אתם לא רוצים להפתיע את עצמכם. למה הכוונה להפתיע את עצמכם? לגלות שתפיסת העולם שלכם שגויה, שהיכולות שלכם לא עומדות בציפיות שפיתחתם, או שהמתחרים שלכם הרבה יותר איכותיים מכפי שתפסתם אותם. ולכן, פעילות מודיעינית כחלק משגרת הפעילות העסקית תעזור לכם להימנע מהפתעות לא נעימות, ואולי תאפשר לכם להוציא לפועל מתקפות פתע מול המתחרים שלכם.

    כמרצה לנושאים הקשורים במודיעין עסקי-תחרותי, אסטרטגיה. תודעה ושיווק, אני מדגיש תמיד את חשיבותו של המודיעין העסקי בהרצאות שלי בנושא. כיועץ המלווה עסקים ועוזר להם לקבל החלטות עסקיות, אסטרטגיות, המודיעין העסקי-תחרותי הוא תמיד חלק בלתי נפרד מסדר היום בעבודה שלי.

    לקבלת מאמרים נוספים שישפרו את פעילותכם השיווקית, הרשמו לניוזלטר

      פופולרי

      9.9.2024
      מרצה AI
      18.8.2024
      הרצאות AI אתגרים והזדמנויות
      30.1.2024
      מרצה חדשנות וטכנולוגיה
      26.11.2023
      הלוחמה הפסיכולוגית של חמאס

      מאמרים

      LET'S TALK

      לקבלת מאמרים נוספים שישפרו את פעילותכם השיווקית, הרשמו לניוזלטר